Od nápadu k dopadu v mezinárodním vzdělávání. Co přinesla konference SchooLink 2024?

Na akci se sešli odborníci ze školního prostředí, aby sdíleli myšlenky o mezinárodní spolupráci a dopadech programu Erasmus+.

Od nápadu k dopadu v mezinárodním vzdělávání. Konference SchooLink 2024
Dvoudenní setkání se neslo v duchu inspirace a mezinárodní spolupráce. Foto: Petr Zewlakk Vrabec

Od nápadu k dopadu“, tak znělo motto letošního ročníku konference SchooLink, kterou uspořádal Dům zahraniční spolupráce (DZS) ve dnech 26. až 27. září. Tento rok se zaměřila na rozvoj kapacit organizací zapojených do programu Erasmus+ a podporu kvality realizovaných projektů. 

Slovy o důležitosti programu a jeho dopadech otevřel konferenci ředitel DZS Michal Uhl, který zdůraznil význam inkluze v mezinárodním vzdělávání: „Počet zapojených do programu Erasmus+ je přes 30 tisíc lidí. Tento program má velký dopad na společnost, a to i díky jeho inkluzivnímu charakteru," uvedl Uhl. DZS v současné době podporuje téměř 600 škol – ať už v projektech, které umožňují žákům nebo učitelům vycestovat, nebo v projektové mezinárodní spolupráci. Dvoudenní setkání znovu potvrdilo, že právě práce učitelů a koordinátorů projektů má přímý dopad na žáky. Jedním z cílů je také podpora konsorcií, která pomáhají školám s nižšími administrativními kapacitami zapojit více žáků do mezinárodních projektů.  

Na přínosy programu navázal i Ladislav Bánovec, ředitel odboru mezinárodních vztahů a Evropské unie na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy: „Chtěl bych zdůraznit, že každá, byť drobná, nepatrná změna, každý posun, kterého díky vašemu projektu dosáhnete, je posun správným směrem. Mezinárodní vzdělávání mě posunulo obrovsky dopředu.“

Od nápadu k dopadu v mezinárodním vzdělávání. Konference SchooLink 2024
Konferenci zahájil ředitel DZS Michal Uhl. Foto: Petr Zewlakk Vrabec

Koordinátoři se učili, jak na kvalitní projekty

V úvodním bloku vystoupil Daniel Pražák, pedagog a inovátor ve vzdělávání, který se podělil o své zkušenosti z cest a jejich vlivu na učitele, žáky i celou komunitu. „Sdílení dobré praxe je nutné. O učitelství se někdy říká, že je to nejosamělejší povolání, protože ve třídě stojíme sami, pokud v ní nemáme asistenta pedagoga, nebo neučíme v tandemu. Ve chvíli, kdy samotu ve třídě proměníme ve spolupráci s ostatními, tak se dějí věci,“ poznamenal Pražák. 

Účastníci se zapojili do workshopů, která pokrývala témata od projektového managementu po měření cílů a dopadů projektů. V rámci nich se dozvěděli například o využití eTwinningu a platformy ESEP v projektech Erasmus+, možnostech spolupráce s podpůrnými organizacemi, nebo se inspirovali příklady dobré praxe a výsledky projektů partnerství, které mohou využít (nejen) v profesním životě. Právě praktický aspekt workshopů byl pro učitele stěžejní. 

Konference takového formátu se ukazují jako důležitý nástroj k rozvoji mezinárodního vzdělávání a projektu Erasmus+. Zaměření na inkluzi, inovace a kvalitní projekty poskytlo účastníkům cenné poznatky a inspiraci k implementaci změn ve svých školách a komunitách. Akce mohla proběhnout i díky kolegům ze slovenské národní agentury (SAAIC, Slovenská akademická asociácia pre medzinárodnú spoluprácu), kteří se podíleli na organizaci. To podtrhuje důležitost přeshraniční spolupráce obohacující školy i regiony.

Od nápadu k dopadu v mezinárodním vzdělávání. Konference SchooLink 2024
Daniel Pražák sdílel zkušenosti o inovacích ve výuce i zahraničích výjezdech. Foto: Petr Zewlakk Vrabec

Neformální vzdělávání mládeže 

V rámci akce SchooLink dostaly prostor možnosti, které přináší Erasmus+ v neformálním vzdělávání mládeže, protože také v této oblasti se mohou školy realizovat formou vytváření vlastních projektů. Ty pak otevírají dveře pro vzdělávání zaměstnanců i žáků. Blíže byly účastníkům představené výjezdy mládeže či pracovníků s mládeží, aktivity participace mládeže a DiscoverEU – jízda k začlenění. Tyto projekty mohou být jak mezinárodní, tak i národní, což znamená, že není vždy nutné mít zahraničního partnera. 

Příklad dobré praxe – Projekt Oáza – představila Střední uměleckoprůmyslová škola Uherské Hradiště. „Začali jsme s DiscoverEU – jízda k začlenění, což nám ukázalo, že naši studenti po dvou letech nestandardního vzdělávání potřebují znovu najít cestu zpět k sobě,“ uvedla zástupkyně ředitelky ze SUPŠ Uherské Hradiště Martina Dočekalová. V roce 2023 studenti plánovali cestu po Evropě, kde měli za cíl prozkoumat evropské umělecké dědictví. Celá zkušenost byla pro studenty motivující a vedla k nové žádosti zaměřené na mapování folklorního dědictví. Svůj příběh sdílela také v podcastu Projektor, který si můžete poslechnout

Evropský sbor solidarity v přednášce blíže přiblížil zapojení škol formou hostování dobrovolníků, kteří nemusí být jen v roli učitele. Zapojit se mohou při organizaci mimoškolních aktivit, realizací workshopů či podporou při učení. 

A pokud vás zajímá, jak o sdílení dobré praxe a zavádění inovativních přístupů ve výuce mluvil Daniel Pražák, můžete se podívat na video: