Jak výjezdy do zahraničí (z)mění život?

V květnu 2024 jsme se vás ptali na řadu otázek z vašeho života, připravili jsme pro vás zkoušky a sociální experimenty, abychom poodhalili vaše postoje k životu, vzdělávání a evropským hodnotám – někdy i v méně komfortních situacích.

Průzkumu se zúčastnili jak ti, kteří už mají s Erasmem zkušenosti, tak i ti, kteří je nemají a možná na svou příležitost v oblasti mezinárodního vzdělávání teprve čekají. Poznáte podle odpovědí, kdo je  kdo?

Podívejte se, jak celý průzkum probíhal a jaké jsou názory i na někdy kontroverzní témata

VIDEO

A výsledek?

Experiment ukázal, že účastníci Erasmu+ věří, že mají život ve svých rukou, nemají tolik obav o svou budoucnost, jsou více otevření v otázkách evropských hodnot a jsou sebejistější na pracovním trhu. Závěry potvrzují to, co jsme zjistili v předchozích průzkumech - že zahraniční zkušenost a mezinárodní vzdělávání opravdu pozitivně mění životy.

Výjezdy posilují otevřenost vůči světu, zapojení do občanského dění a zvyšují sebevědomí. Mají pozitivní dopad na účastníky, jejich uplatnění na trhu práce, výši platů a samozřejmě zlepšují jazykové dovednosti. Zkrátka, zahraniční zkušenost vás ovlivní v celé šíři vašich znalostí, dovedností, postojů a vztahů.

Zahraniční zkušenost nejvýrazněji ovlivňuje životy lidí v těchto oblastech:

Dopady mezinárodního vzdělávání - grafika

Výzkum realizovala exkluzivně pro DZS společnost STEM/MARK 2023 na téma „Jaké dopady má zahraniční výjezd na život?“

1. Pracovní uplatnění a platy

Díky zahraničnímu výjezdu získává absolvent vyšší plat, lepší pozici na trhu práce a konkurenční výhodu oproti těm, kteří zahraniční zkušenost nemají.
Průměrný příjem účastníků středoškolských mezinárodních mobilit je o 12 % vyšší. Průměrný příjem účastníků univerzitních mobilit je o 6,5 % vyšší. Ti, kteří se zapojili, jsou sebevědomější na trhu práce a věří, že mohou snadno najít novou práci i v mezinárodním prostředí. Významným faktorem pro ně je pocit naplnění z jejich práce. Častěji se také nacházejí na manažerských pozicích.

Pracovní uplatnění a platy2. Kompetence

Absolventi zahraničních výjezdů mají vyšší kompetence v oblastech:

  • spolupráce v mezinárodním prostředí
  • znalost jazyka
  • navazování kontaktů

dopady2
Práce v mezinárodních firmách nebo organizacích je o 10 % častější než u těch, kteří se nezapojili. Také je u nich pravděpodobnější, že budou pracovat ve stejném nebo příbuzném oboru (o 8 % více).

Jsou také o 9 % lepší ve vytváření nových kontaktů. Ti, kteří se zapojili, často používají cizí jazyk v práci (o 15 % pravděpodobněji) a pokud ne, je pravděpodobnější, že to budou chtít změnit.

Sebevědomí

3. Hodnoty

Absolventi zahraničních výjezdů věří v pozitivní přínosy členství v EU, pozitivní efekt migrace a možnost veřejného zapojení.

HodnotyDalší informace o dopadech naleznete v této prezentaci.

Chcete také zažít mezinárodní vzdělávání a změnit život?

Můžete třeba vycestovat do ciziny v rámci studia, odborné praxe, dobrovolnictví a dalšího vzdělávání nebo realizujte vzdělávací projekt se zahraničními partnery. Nabízíme širokou škálu programů, které podporují mobilitu a spolupráci mezi jednotlivci a organizacemi. Ať už jste student, učitel, nebo pracovník ve vzdělávání, využijte našich programů prostřednictvím své instituce, která vám pomůže s přihlášením a administrativními úkony. Jednotlivci mají možnost vyjet do zahraničí také samostatně, avšak vždy v rámci našich specifických programů.

Pojďte do toho s programy Erasmus+, Evropský sbor solidarity, CEEPUS, AKTION Česká republika – Rakousko a mnoha dalšími, které spravujeme.

Zapojit se mohou:

  • Mateřské a základní školy (včetně speciálních a uměleckých)

  • Gymnázia a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky

  • Střední odborné školy, vyšší odborné školy, učiliště

  • Vysoké školy (veřejné, státní i soukromé) a jejich studenti a zaměstnanci

  • Organizace aktivní ve vzdělávání dospělých (kulturní a umělecké instituce, veřejné knihovny, nevládní neziskové organizace, odborné společnosti, profesní a oborové asociace)

  • Mladí lidé ve věku 13–35 let, organizace pracující s mládeží (neziskové organizace, střediska volného času apod.) a neformální skupiny mladých lidí

  • Trenéři a zaměstnanci v oblasti sportu